Rajiv Ramkisoen Servicedesk Engineer

 

Rajiv is een van onze Servicedesk Engineers. Hij is dol op zijn werk, omdat het zo heerlijk veelzijdig is. Van het contact met mensen en hen weer verder op weg helpen, wordt hij heel blij. Maar toch heeft hij nog wel dromen over zijn carrière. Zo wil hij graag nog richting projectmanagement groeien. In dit interview vertelt Rajiv meer over zijn werkzaamheden en carrièredroom.

Hoe ziet een dag uit jouw leven eruit als Servicedesk Engineer?

“Heel veelzijdig. Ieder dag is dan ook anders. Ik krijg allerlei verschillende meldingen binnen van gebruikers die tegen incidenten aanlopen. Deze komen de ene keer telefonisch binnen, dan weer per mail en soms lopen de gebruikers de Servicedesk binnen. Hoe de melding ook wordt gemaakt, ik wil hen zo snel mogelijk weer op weg helpen. Soms is dit via een work-around en zet ik het daadwerkelijke probleem door naar de tweedelijnssupport. En soms kan ik zelf helaas niets betekenen voor de gebruiker, omdat er slechts hulp geboden kan worden door tweede- of derdelijns collega’s. Hierbij blijf ik wel altijd duidelijk communiceren naar de gebruiker, zodat zij weten waar zij aan toe zijn.”

Kun je voorbeelden geven waarmee je eindgebruikers op weg helpt?

“E-mailproblemen, Word-documenten die crashen, kapotte hardware, wachtwoorden resetten etc. Ik probeer altijd het probleem zo goed mogelijk in beeld te krijgen, zodat ik de eindgebruiker direct weer op weg kan helpen. Lukt dit niet, dan zet ik het ticket door naar de juiste afdeling.”

Wat zijn belangrijke vaardigheden voor een Servicedesk Engineer?

“Naast technische kennis is het heel belangrijk om goede soft skills te hebben. Zo moet je als Servicedesk Engineer bijvoorbeeld communicatief vaardig zijn. Je moet goed het probleem van de eindgebruiker kunnen achterhalen door allerlei vragen te stellen. Vervolgens is het belangrijk om de eindgebruikers zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de voortgang. Bij PEAK-IT kun je je soft skills heel goed ontwikkelen. Door de informele sfeer hier, kan je heerlijk met iedereen een praatje maken. En iedereen staat altijd klaar om je te helpen.”

Moet je dit al kunnen om bij PEAK-IT te werken?

“Het is natuurlijk wel heel belangrijk, maar heel veel valt te leren. Zo kan je bij PEAK-IT bijvoorbeeld een HDI-training volgen om klantgericht te communiceren. Met deze training leer je hoe je een klant door een melding heen helpt; van open vragen stelen tot het samenvatten van de melding. Zelf heb ik ook nog een persoonlijke effectiviteitstraining gevolgd. Hierbij leer je om klanten in te schatten en hun behoeftes te achterhalen. Daardoor weet ik nu in een gesprek heel goed welke vragen ik iemand moet stellen en weet ik mijn antwoorden af te stemmen op het type persoon. Naast de trainingen op het gebied van soft skills heb ik ook nog ITIL gevolgd.”

Wat doe je het liefst?

“Projectmanagement vind ik heel interessant om mee bezig te zijn. Een projectomgeving verandert continu. Het is leuk om steeds weer aan iets nieuws te werken, maar wel met een bepaald doel in zicht. De omgang met mensen en IT-kennis zijn hierbij van essentieel belang en dat is precies waar ik blij van wordt.”

Projectmanagement is dus waar jouw hart ligt. Heb je hier al veel mee kunnen doen?

“Onlangs heb ik meegewerkt aan de migratie van het telefoniesysteem bij PEAK-IT. Hierbij was mijn rol het uitrollen en de livegang van het nieuwe systeem, waarbij ik ook problemen heb opgelost die tijdens de uitrol ontstonden. Deze migratie betrof een vrij groot project, waarbij we veel hebben gekeken naar de mogelijke risico’s en hoe we deze konden minimaliseren. Om het project succesvol af te ronden hebben we verschillende projectgroepen samengesteld, afspraken gemaakt, taken verdeeld, gefaseerd inplannen en afwijkingen gerapporteerd en besproken met de stuurgroep. In de toekomst hoop ik nog meer met projecten te doen.”

Zonder carrièredromen geen groei mogelijk

Ben jij de nieuwe collega van Rajiv?

Wil jij ook een vliegende start in jouw IT-carrière? Of wil je juist de volgende stap zetten? Aarzel dan niet langer en solliciteer snel. Een van onze recruiters neemt binnen 48 uur contact met je op en wie weet tot snel!

Senior Servicedeskmedewerker

  • Amsterdam +9
    • Arnhem
    • Breda
    • Den Bosch
    • Den Haag
    • Eindhoven
    • Leiden
    • Rotterdam
    • Tilburg
    • Utrecht
  • Mbo

Als Senior Servicedeskmedewerker kun jij de diepte in bij onze opdrachtgevers. Je hebt je sporen al verdiend met of zonder certificaten, schiet niet snel in de stress en bent breed

Netwerkbeheerder

  • Amsterdam +9
    • Arnhem
    • Breda
    • Den Bosch
    • Den Haag
    • Eindhoven
    • Leiden
    • Rotterdam
    • Tilburg
    • Utrecht
  • Hbo

Als Netwerkbeheerder begrijp jij als geen ander dat de IT-infrastructuur meer is dan een middel. Het is namelijk een basisbehoefte van onze opdrachtgevers. Jij kent dan ook alle lagen van

Senior Systeembeheerder

  • Eindhoven
  • Hbo

Zoek jij een nieuwe technische uitdaging waarbij je jezelf bezighoudt met de IT-omgeving van verschillende (internationale) opdrachtgevers? Zet jij jouw kennis en ervaring graag in om complexe IT-vraagstukken op te

IT-Helpdeskmedewerker

  • Amsterdam +9
    • Arnhem
    • Breda
    • Den Bosch
    • Den Haag
    • Eindhoven
    • Leiden
    • Rotterdam
    • Tilburg
    • Utrecht
  • Mbo

Na je studie wordt het tijd voor de eerste echte stap binnen jouw IT-carrière. Tijdens je stage heb je misschien al wat praktijkervaring opgedaan, maar weet je misschien nog niet